سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کانون تبلیغات نارستان

نظر

اجاره بیلبورد

مقدمه:
امروز تبلیغات محیطی بخش قابل توجهی از بودجه تبلیغاتی شرکت‌ها را به خود اختصاص داده است. برای اینکه بدانیم کجا و چگونه تبلیغ کنیم، در گام اول باید با انواع رسانه‌های محیطی آشنا شویم. 

 
یکی از مهم‌ترین این رسانه‌ها، بیلبوردها هستند. بیلبوردها انواع مختلفی دارند که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

 

بیلبورد تبلیغاتی چیست؟

بیلبورد تبلیغاتی محلی برای نصب آگهی ها و اعلانات است. (همچنین دیده شده است که بسیاری از مردم به اشتباه از عبارت بیلبرد نیز استفاده می کنند).
بیلبورد بی شک یکی از قدرتمندترین ابزارهای رسانه های محیطی به شمار می رود که همواره از دوران باستان تا امروز مورد توجه بازرگانان، کارخانجات، بانک ها و موسسات خدماتی بوده است.

این نوع از رسانه محیطی معمولا در خیابان ها، میدان ها، تقاطع ها و بزرگراه ها که مسیر تردد وسایل نقلیه هستند نصب می شود و گاه بسته به نوع خلاقیت صاحبان آگهی یا شرکت های تبلیغاتی اجرا کننده تبلیغات آنها از قالب های یکنواخت خود خارج شده و با جذابیت های بصری آمیخته می شود.
بیلبوردها بیش از آنکه ابزار تبلیغاتی باشند، یک رسانه به حساب می‌آیند، رسانه‌ای که می‌تواند پیام خود را به مؤثرترین شکل ممکن به مخاطب منتقل کند.
به رسانه‌ای که بیشترین اثربخشی را برای تبلیغات داشته باشد و موجب بقاء و موفقیت تبلیغات شود، «رسانه اثربخش» می‌گویند.
به طور معمول بیلبوردها در زمره رسانه‌های اثر بخش جای می‌گیرند و بسیاری از شرکت ها، برای اینکه بتوانند فروش محصولات خود را در مخاطبین درونی کنند از این رسانه اثر بخش استفاده می کنند و بیلبورد به یک رسانه تعاملی تبدیل شده است تا بتواند بر مخاطبین تاثیر ماندگار بگذارد.

تاریخچه بیلبورد:

پیشینه بیلبورد به اولین تمدن‌ها باز می‌گردد و ما در تاریخ مصر باستان به ستونهای سنگی اوبلیسک برمی‌خوریم که ستون‌هایی چهاروجهی با نوک هرمی شکل هستند و از سنگ یک‌تکه ساخته شده‌اند.

این ستون‌ها نه تنها جنبه تزئینی داشته‌اند بلکه برای ترویج مذهب مصریان باستان به کار می‌رفته‌اند و بر روی آن‌ها جملات مذهبی و دعاهای مختلف کنده کاری شده‌اند.

همچنین ستون های سنگی خاصی وجود دارند که بر روی آن‌ها قوانین مهم کشوری نبشته شده‌اند و در معرض دید عموم قرار می‌گرفته‌اند.
هرچند مطالب موجود بر این ستونها محدود به موارد مذهبی و سیاسی است، اما بدون شک در تعریف امروز از تبلیغات می‌گنجد.

نخستین قدم‌ها در مسیر تبلیغات در سال 1450، زمانی که یوهان گوتنبرگ Johannes Gutenberg ماشین چاپ قابل حمل را اختراع کرد، با انتشار برگه‌های آگهی دستی، تبلیغات به شکل امروزی آن به مردم معرفی شد.

در سال 1796، با تکمیل روش‌های لیتوگرافی، اولین پوستر تصویرسازی شده، به وجود آمد.
به مرور زمان، مردم به دنبال جاهایی مناسب برای نصب آگهی‌های خود بودند تا در محدوده? زمانی مشخص، بیشترین بازدیدکننده و بالاترین تأثیر را داشته باشد، به این ترتیب، ستون‌ها و جعبه‌های ویژه? نصب آگهی در نقاط پر رفت‌وآمد شهرها برپا شد.

اولین بار تبلیغات در حاشیه جاده‌ها توسط بازرگانان و کسبه محلی آمریکایی به کار رفت.
آن‌ها علامت‌ها و تابلوهایی را بر دیوارها و نرده‌ها نقش می‌کردند یا پوسترهایی را بر روی تیرهای تلگراف، دیوارها و هر محل ممکن، نصب می‌کردند.
در نیویورک در سال 1835، اولین پوستر بسیار بزرگ در فضای خارجی نصب شد.

این پوستر 15 متر مربعی، توسط چاپخانه جرد بل (Jared Bell) برای تبلیغ یک سیرک به چاپ رسید.

تابلوهای تبلیغاتی چند نوعند:

• تابلوهایی که در مکان‌های بزرگ مثل بزرگ‌راه‌ها و جاده ها نصب می‌شوند که عمدتاً مستطیلی هستند.
• آن‌هایی که در پیاده‌روها و معابر شهری نصب می‌شوند که چون فضای کمتری وجود دارد قطعشان عمودی است.
• تابلوهایی که در راهروها یا آسانسورها و... نصب شده‌است.
• بنابورد است که بر روی نمای ساختمان‌های بلند مرتبه در شهرهای شلوغ نصب می‌شوند.

انواع بیلبورد ها:

بیلبوردها به لحاظ ، نما و دید بصری دارای انواع مختلفی هستند. عموم بیلبوردهای بزرگ شهری و جاده ای، تک وجهی می باشند و معمولا در حاشیه بزرگراه ها و جاده ها نصب می گردند.
در برخی از مناطق به منظور پوشش زاویه دید در همه جهات از بیلبوردهای چند وجهی( دو، سه و چهاروجهی) استفاده می شود.
فراتر از آن نیز در برخی میدان شهری از تابلوهای چند وجهی گردان یا چرخشی استفاده می گردد.

انواع بیلبورد به لحاظ کارکرد:
• بیلبوردهای بزرگ شهری و جاده ای
• استرابورد
• بیلبوردهای دیواری
• بنابورد یا بیلبوردهای داربستی
• لمپست
• لایت باکس
• تبلیغات محیطی در فروشگاه ها، ایستگاه های مترو، اتوبوس و کیوسک های روزنامه
• بدنه اتوبوس ها و خودروهای تبلیغاتی

مزایای بیلبورد تبلیغاتی:
• بیلبورد در مقایسه با قیمت تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و کم اثر بودن تبلیغات در رسانه‌های چاپی می‌تواند با هزینه کمتر، بیشترین تعداد مخاطب را جلب کند
ا برای شرکت‌های کوچک که قادر به پرداخت هزینه تبلیغات تلویزیونی نیستند، بسیار مفید‌ است.
• صاحبان این نوع تبلیغات دنبال مشتری نمی‌گردند بلکه این مشتریان هستند که آنها را می‌ یابند
• ماندگاری و اثر گذاری طولانی در ذهن مخاطب
• انواع پیام های فرهنگی، تجاری، اجتماعی و سیاسی بر روی آن قابل اکران می باشد
• قابل رویت در فواصل دور
• برند را معرفی می کند و فروش محصولات را بالا می برد
• افزایش آگهی مردم نسبت به ورود کالاهای جدید به بازار

معایب بیلبورد تبلیغاتی:
• بالا بودن قیمت این بیلبورد تبلیغاتی یکی از معایب آن محسوب می شود و هر شرکتی قادر به اجاره بیلبورد تبلیغاتی نمی باشد.
• محدودیت در اجرای طرح های تبلیغاتی یکی دیگر از معایب آن محسوب می شود.
اگر طرح تبلیغاتی به درستی اجرا نشود و نتواند مفهوم کلی تبلیغ را به مخاطب برساند می تواند به یک ضد تبلیغ تبدیل شود.

اجاره بیلبورد در تهران
تبلیغات محیطی و اجاره بیلبورد در تهران بواسطه حضور هولدینگ برندها، دفاتر مرکزی کارخانجات، سرپرستی شعب بانک ها و موسسات مالی و اعتباری قطعا پر رنگ تر و با کیفیت بهتری اجرا می شود.

دست یابی به بازار مصرف شهر تهران که از نظر جمعیت رتبه پنجم را در کلان شهر های دنیا از آن خود نموده است تلاش و تکاپوی کارخانجات و شرکت های تولیدی را برای معرفی برندها و خدمات خود روز افزون نموده و شاهد حجم وسیعی از تبلیغات برندها در تهران هستیم.
بیلبوردهای تبلیغاتی، تابلوهای تبلیغاتی پل های عابر پیاده و پل های سواره رو، استندهای تبلیغاتی، لایت باکس ها، تبلیغات برروی بدنه اتوبوس ها ، فضاهای تبلیغاتی ایستگاه های مترو، لمپوست ها و استرابوردهای تبلیغاتی همگی ابزارهای قدرتمندی برای اجاره بیلبورد و رساندن پیام های تبلیغاتی صاحبان آگهی ها هستند.

بر اساس آخرین بررسی مجموعه محیطی دات کام در حدود 4000 سازه تبلیغات محیطی با اشکال و ابعاد مختلف در این شهر وجود دارد.
همچنین در این تحقیق مشخص شده است که بصورت میانگین قیمت اجاره بیلبورد در تهران 3.5 برابر گرانتر از سایر شهرهای ایران می باشد.

افزایش روز افزون تعرفه اجاره بیلبورد در تهران
با توجه به مزایده هایی که برگزار میگ ردد ، افزایش بی سابقه قیمت فضاهای تبلیغاتی توسط شهرداری تهران و رقابت شدید شرکت های صاحب نام در این حوزه برای دستیابی به تابلوهای بیشتر قیمت هر متر مربع تابلو تبلیغاتی در بزرگراه های تهران بصورت ماهیانه به مبلغ 4 میلیون تومان رسید و مشتریان برای داشتن یک تابلو 3*15 که 45 متر مربع میباشد با تعرفه ای در حدود 180 میلیون تومان روبرو خواهند شد.

نابسامانی در قیمت گذاری اجاره بیلبورد در تهران
ارزش گذاری بر روی تابلوهای تبلیغاتی و اجاره بیلبورد در تهران مقوله ایست که به انصاف شرکت های تبلیغاتی و نحوه سیاست گذاری در خصوص قیمت های ارائه شده در تعرفه های این شرکت ها بستگی دارد.

ولی بصورت کلی بیلبوردهای تبلیغاتی در اتوبان های همت و مدرس جزو گران قیمت ترین تابلوهای تهران هستند که گاهاً برای یک بیلبورد 70 متری تعرفه ای در حدود 250 میلیون تومان برآورد می گردد.

اگر چه قیمت بیلبورد در تهران نسبت به سایر شهرهای کشور بسیار بالاتر است، اما این موضوع نتوانسته است از استقبال برندهای مختلف بکاهد و همچنان اوضاع اجاره بیلبورد در تهران بسیار مناسب است.

به گونه ای که برای اجاره برخی بیلبوردهای پر تردد در سطح تهران صف خرید تشکیل میشود.

بهترین اتوبان های برای اجاره بیلبورد در تهران
اتوبان های پر ترافیک در تهران قطعاً جایگاه بهتری برای حضور برندها و دیده شدن بیشتر صاحبان آگهی می باشد ولی آنچه مسلم است بسته به نیاز شرکت ها و صاحبان آگهی می تواند هر جایگاهی برای یک برند مناسب باشد.

اتوبان های شهید همت – شهید مدرس – یادگار امام – شهید چمران از بهترین اتوبان های جهت اجاره بیلبورد در تهران محسوب می شوند و همچنین بواسطه ترافیک زیاد برای اجاره بیلبورد و دیده شدن توسط مخاطبان بازار هدف هستند.

در زیر لیست اتوبان های تهران که برای اجاره بیلبورد در تهران مناسب است، لیست شده است:
• بزرگراه شهری شیخ فضل الله نوری
• بزرگراه شهری همت
• بزرگراه شهری چمران
• بزرگراه شهری شهید حقانی
• بزرگراه شهری آیت الله سعیدی
• بزرگراه شهری مدرس
• بزرگراه شهری رسالت
• بزرگراه شهری یادگار امام
• بزرگراه شهری حکیم
• بزرگراه شهری آزادگان
• بزرگراه جلال آل محمد

بهترین مناطق داخل شهری برای تبلیغات
تهران دارای 22 منطقه شهرداری است. این مناطق هرکدام دارای سطوح مختلفی از امکانات هستند. شاید معیار مناسب برای تشخیص بالا و پائین شهر میزان توسعه یافتگی این مناطق باشد. میزان توسعه یافتگی مناطق به 22 شاخص تقسیم می‌شود.

اشتغال و تراکم نسبی جمعیت جزو 10 شاخص اقتصادی هستند. بر اساس این شاخص، مناطق 1،3، 6 و 7 بهترین شاخص را دارا هستند.
شاخص‌های دیگر نیز شامل تعداد مراکز درمانی، ایستگاه‌های آتش‌نشانی، مراکز آموزشی، پارک و میدان‌ها میوه و تره‌بار می‌شود. بر طبق این شاخص‌ها تنها منطقه 6 است که بهترین وضعیت را دارد.

علاوه بر اتوبان های تهران فضاهای داخلی شهر نیز موقعیت های مناسب برای تبلیغات محیطی و اجرای کمپین های تبلیغاتی می باشد.
با توجه به نوع بازار هدف نقاط مختلف سطح شهر می تواند بازار هدف مخاطب شما باشد ولی از آنجائیکه اکثر صاحبان برند بیشتر در مناطق بالای شهر تمایل به اجاره بیلبورد دارند شاید بتوان زعفرانیه – نیاوران – سعادت آباد – شهرک غرب را از این مناطق نام برد.

اما به طور کلی میتوان گفت که تمامی سطح شهر تهران برای انجام تبلیغات محیطی مناسب است و اما هر بخش میتواند برای حرفه و برندی خاص مفید تر باشد.